Історії шахових фігур
Цікаві історії шахових фігур
Що позначають таємничі назви "тура", "ферзь", чому шаховий слон зовсім не схожий на слона, чому деякі фігури мають цілих два імені слон-офіцер, тур-ладья, ферзь-королева? Все це дуже загадково!
А вийшло це через те, що шахи – гра дуже старовинна і вигадана не у нас. Народилася вона в далекій Індії дуже давно, у 6 столітті н.е. Стародавній варіант шахів називався "чатуранга", що в перекладі з санскриту (мови древніх індійців) позначає "чотири підрозділи війська". Вона була вже дуже схожа на наші шахи.
Гра велася на дошці 8х8 клітинок (тільки вони були одноколірними, розподіл на чорні та білі виникло набагато пізніше в Європі). У цей час склалися вже всі знайомі нам постаті і лише ферзь з'явився пізніше.
Головна відмінність була в тому, що в грі брали участь не два гравці, а чотири, кожен з яких вибудовував свої "війська" в кутку дошки: піхоту (пішаки), кінноту (кінь), бойових слонів (слон) та колісниці (човни). Військо очолював раджа – індійський король. Фігури були чотирьох кольорів: чорні, зелені, жовті та червоні. Якою фігурою ходити, визначалося за допомогою грального кубика (пішака - 1, кінь -2, тура - 3, слон - 4, король - 5 і 6). Гра велася до того часу, поки всі постаті противників були знищені.
Пішак
Слово "пішака" однокореневе з "піший", "піхота". Ця назва означає "піший солдат".
В інших європейських. мовами переклад назви цієї фігури той самий. А ось у Німеччині назва пішака "bauer" означає не солдатів, а "селянин".
Пішак - це фігура, яка цінується найменше, і при цьому жертвується дуже часто, саме тому термін "пішака" використовується і в повсякденному житті. Під час знаходження на дошці у пішака такі самі функції, як і у воїнів зі старої армії, звідси й пішла така назва. Раніше Філідор вважав цю фігуру як душу всіх шахів.
Пішак може здійснювати рухи тільки вперед, і при цьому вона рухається прямо в бік всіх ворожих огорож і редутів, усвідомлює ту обставину, що це може бути останній бій для неї.
Існують дві речі, завдяки яким пішак рухається лише вперед:
- Перша - це можливість взяття ферзя, але тут як то кажуть, що і кішці не забороняється дивитися на монарха.
- А друга причина полягає в тому, що коли пішак пройде всі перешкоди, а також подолає всі загородження і дійде до останньої лінії, вона може бути замінена на сильнішу фігуру, яку обирає її господар, у більшості випадків – це ферзь, оскільки він є найсильнішим воїном у цій партії.
Таке перетворення може проводитися не дуже часто, і, як показує статистика, воно може бути виконане практично в кінці шахової партії.
А тим хто хоче більш повно осягнути тонкощі бою пішака та навчитись премудрощам шахів завітайте на чудовий, доступний для всіх матеріал -
andyshark1974 "Вивчаємо пішака"
Кінь

Слон
У стародавніх шахах це була постать, що зображує бойового слона з вершником. Її назву на Русі переклали дослівно, вийшло "слон".
Але в Європі назва нікому невідомої тварини "слона" (перською "філ") перетворилася на "блазна" ("фул"). У стародавніх європейських шахових книгах можна побачити, що цю фігуру зображували як чоловічка в капелюсі з бубонцями. Досі Франції " слон " називається fou (фу), тобто. блазень.
Тура
![]() |
В індійській грі тура - це бойова колісниця (ратхі). Зображувалася разом із упряжкою коней і правлячою нею візницею. Мабуть, звідси походить перська назва колісниці - рух. Та сама Птах Рух із казок "Тисячі та однієї ночі". І зображати фігуру теж стали у вигляді птаха. А на Русі цей птах прийняли за стилізовану носову прикрасу давньоруського судна - човни. Звідси фігура одержала своє ім'я - лад'я.
А зовнішній вигляд та інша назва цієї фігури – туру, – прийшло до нас із Європи. По-французьки воно означає "вежа" (tour). Також французи називають і шахову фігуру. Практично у всіх європейських мовах її назва має сенс "облогова вежа", "зміцнення": скеля (rook) - англійською; вежа (Turm) - німецькою; башта, вежа (wieża) - польською.
Ферзь
У Європі в 15 столітті "візир" перетворився на "королеву". Ця вельми слабка постать тепер отримала нові можливості - ходити колишній ферзь міг уже не по одній клітинці по діагоналі, а по всіх лініях та діагоналях на будь-яку відстань. Багато істориків шахів пов'язують це з роллю у житті Європи могутньої королеви Ізабелли Кастильської.
Практично у всіх мовах ферзь став називатися королевою чи жінкою. У Франції та Німеччині – Dame, В Італії – Donna, в Англії – Queen, у Болгарії – Цариця, У Македонії – Кралиця. Цікаво, що лише у Польщі з'явилася власна назва для ферзя – гетьман (hetman).
Король
І ще трохи "сухої" теорії:
- Король — найважливіша фігура на шахівниці, адже метою гри є його захист від атак фігур суперника задля попередження мату (тобто програшу партії). На початку партії займає поле e1 (для білих) або e8 (для чорних). Король може переміщуватись на одну клітину в будь-якому напрямку (по вертикалі, горизонталі чи діагоналі), б'є фігури в тому ж напрямку, як і здійснює ходи. До першого свого ходу король разом з турою може брати участь в рокіровці. Зазвичай король є пасивною фігурою в дебюті та мітельшпілі, в ендшпілі він стає активнішим, оскільки імовірність мату в кінці партії зменшується. Традиційно король є найвищою фігурою на шахівниці.
- Ферзь (інші назви — Королева, Дама) — найсильніша фігура на шахівниці. На початку партії ферзь розміщується поряд з королем на полі d1 (для білих) або d8 (для чорних). Ферзь може переміщуватись на будь-яку кількість вільних клітинок у будь-якому напрямку (по вертикалі, горизонталі або діагоналі), б'є фігури в тому ж напрямку, як і здійснює ходи. За своєю силою ферзь приблизно дорівнює двом турам або трьом легким фігурам. Під час гри на шахівниці одночасно може перебувати декілька ферзів одного кольору, що зумовлено перетворенням пішака, що досяг останньої горизонталі.
- Тура — друга за силою фігура на шахівниці. На початку партії тури розміщуються на полях a1 і h1 (для білих) та a8 і h8 (для чорних). Тура може переміщуватися на будь-яку кількість вільних клітинок по горизонталі чи вертикалі, б'є фігури в тому ж напрямку, як і здійснює ходи. До свого першого ходу тура разом з королем може брати участь в рокіровці. За своєю силою тура приблизно дорівнює легкій фігурі разом з 1-2 пішаками, дві тури дорівнюють ферзю або трьом легким фігурам.
- Слон (інші назви Офіцер) — третя за силою фігура на шахівниці. На початку партії займає поля c1 і f1 (для білих) та c8 і f8 (для чорних). Слон може переміщуватись на будь-яку кількість вільних клітинок по діагоналі, б'є фігури в тому ж напрямку, як і здійснює ходи. Розрізняють чорнопольного (той, що займає чорне поле на початку партії) та білопольного (той, що займає біле поле) слонів. За своєю силою приблизно дорівнює коню або трьом пішакам.
- Кінь — єдина фігура на шахівниці, яка здатна «перестрибувати» через фігури. На початку партії займає поля b1 і g1 (для білих) та b8 і g8 (для чорних). Кінь може здійснювати і бити фігури суперника Г-подібними ходами, тобто рухом на два поля вперед (назад) і на одне вбік. При кожному ході кінь змінює колір поля. Кінь може атакувати 8, 4 (на краю) або 2 (в кутку шахівниці) поля. За своєю силою приблизно дорівнює слону або трьом пішакам.
- Пішак — найслабша шахова фігура. На початку партії пішаки займають поля з a2 до h2 (для білих) та з a7 до h7 (для чорних). Пішак може здійснювати ходи на одне поле вперед або на два поля по вертикалі, якщо він знаходиться на своїй початковій позиції. Взяття пішаком фігур суперника здійснюється його переміщенням на одне поле вперед по діагоналі. Якщо пішак здійснює хід на два поля вперед і поруч з ним на горизонталі опиняється пішак суперника, то остання може здійснити взяття на проході. При досягненні пішаком останньої горизонталі він обмінюється на будь-яку фігуру, крім короля. Відповідно до того, попереду якої фігури стоїть пішак, розрізняють королівські, ферзьові, слонові, кінні та турові пішаки. Пішаки, що займають поля d2 і e2 та d7 і e7 називають центральними, ті, що займають поля a2 і h2 та a7 і h7 — крайніми. Крім того розрізняють прохідні, ізольовані, зв'язані, відсталі, здвоєні, блоковані та висячі пішаки
Шахові фігури позначаються
| Король | |
| Ферзь | |
| Тура | |
| Слон | |
| Кінь | |
| Пішак |
![]() |
| Найдорожча в світі шахова фігура |
Найдорожча шахова фігура в світі з острова Льюїс
На початку липня 2019 року шахова фігура з острова Льюїс пішла з молотка на аукціоні Sotheby’s за $ 927 423 анонімному покупцеві. Півстоліття вона належала родині з Единбурга, яка не знала про реальну цінність фігурки — 1964 році член сім’ї купив її за якісь £ 5. Це робить кістяну туру найдорожчою на сьогодні шаховою фігурою у світі, яка дорівнює за вартістю цілим наборам шахів з золотом і діамантами.
Шахи острова Льюїс — це чотири набори фігурок, знайдених 1831 року в піску простим шотландським селянином Малкольмом Маклаудом. Історики сходяться на тому, що виготовлені фігури були десь між 1150 і 1200 роками, коли острова Зовнішні Гебриди (в тому числі й Льюїс) належали норвезьким королям. Власне, шахи виготовлені у вигляді скандинавських воїнів з моржового ікла й китового зуба.
Маклауд знайшов 78 шахових фігур, 14 шашок і ремінну пряжку. Якщо прийняти теорію про те, що набору було саме чотири, то не вистачає 1 коня, 4 тур і 45 пішаків. Можливо, що наборів було п’ять, і тоді до повного комплекту не вистачає куди більше фігур.
На даний момент 67 фігур, шашки та пряжка зберігаються в Британському музеї, і ще 11 шахів — в Національному музеї Шотландії.
Тура, продана на аукціоні, є однією з відсутніх фігур. Є надія, що й інші відсутні шахи знайдуться, просто поки що вони зберігаються на антресолі у якої-небудь шотландської сім’ї.


-Photoroom.png)
-Photoroom.png)
-Photoroom.png)



-Photoroom.png)





-Photoroom.png)
-Photoroom.png)








-Photoroom.png)

-Photoroom.png)








.png)









Коментарі